29-06-07

ARGENTINA !

800px-Flag_of_Argentina
"Ché Boludo", Argentinië is een buurland van Uruguay, Bolivia, Chili , Paraguay en Brazil. En is hét land van de tango, voetbal, wijn, maté & overheerlijke vlees!

Samen met Iris, Per en Alex ben ik er een hele maand gaan rondtrekken. We zijn den eerste juni vertrokken met de bus naar Salta (Noord-Argentinië), maar daarvoor moesten we eerst de grens Bolivia - Argentinië overwandelen.. dat doet een mens ook niet elke dag he! Tegen de avond zijn we dan gearriveerd in Salta. En toen kwam het.. onze eerste "mini-cultuur-choque". Opweg in de taxi van de busterminal naar ons hostal zaten we met zn allen met onze mond open te gapen door onze raampjes. Mensen die rode en groene verkeerslichtjes respecteren, er waren bushaltes, taxi´s met prijstellertjes,... Jawel hoor, het was even slikken. Precies of ik had 10 maand op een andere planeet gewoond. Maar om eerlijk te zijn, ik was er al snel terug aan aangepast ook hoor. Salta is een gezellige stad, we hebben daar een wandeling gemaakt, gepicknicked op de plaza en in de namiddag zijn we verder gereisd naar Tucúman.

Tucúman is echt een mooie stad. Daar zijn we vooral gaan city-touren en gaan "window-shoe-shoppen". In de avond zijn we een cafétje en het plaatselijke bier gaan opzoeken om dan opt gemak wat te poolen.

In het algemeen , qua voeding, kookten we zelf. In de hostals waar we verbeleven was er meestal wel een gemeenschappelijke keuken aanwezig waar je potjes en pannetjes kon gebruiken, en dat is nog geestig ook. (Alhoewel mijn kookkunsten toch niet 100% zijn..)

Na Tucúman zijn we met de trein doorgereisd naar de hoofdstad, Buenos Aires. Je zou denken, met de trein lekker comfi.. Nah, dat was het niet! De rit duurde 25uur en de zitjes waren van die harde zetels waar je enkel rechtop kon zitten. Nu, alex had het gevonden.. Hij had zich languit over een zetel gelegd met Iris haar vest onder zijn hoofd tegen het raam, hij was enkel vergeten dat het raam openstond! Zoeeef daar ging Iris haar jasje.

Na een crapy 25 uur zijn we toch heel aangekomen in Buenos Aires! Het station was zó groot, precies een luchthaven. Daar hebben we dan een man ontmoet die voor ons een hostal-appartementje geregeld heeft. Per & Alex en Iris & ik hebben wel elk een 1-persoonsbedje moeten delen, maar we hadden een bed en dat was het voornaamste op dat moment. De dag erna zijn we dan toch maar op zoek gegaan naar een ander hostal. (In een hostal slaap je meestal met nog andere mensen op de kamer, zo een 6 tot 8 personen. Maar tis ook een manier om andere mensen te leren kennen en verhalen te horen van andere rondtrekkers.) Dan zijn we bijna de hele namiddag gaan shoppen, want de winkels zijn er niet zo crapy als in Bolivia, dus dan maar met de volgende gedachte in ons achterhoofd: "Shop ´til you drop! " Buenos Aires staat ook bekend voor het nachtleven, als het gaat over uitgaan dan. Zo zijn we naar een elektro-feesje geweest, in een plaats dat Cocoliche noemde, tot in de vroege uurtjes en kmoet toegeven dat het lang geleden was dat´k nog zo goed gefeest heb! De volgende dag  zijn we (samen met onze kater) gaan eten in restaurantje waar er tango werd gedanst. Echt mooi! En het was genieten, want het Argentijns vlees (wat Asada wordt genoemd) was er overheerlijk. Zelfs Per & Iris die vegetariërs zijn hebben efkes hun principes gelaten voor wat ze zijn en genoten van een goeie biefstuk! en met een goed gevulde maag zijn we doorgereisd naar Paso De Los Libres, waar Iris haar Belgische neef (Joachim, ook een uitwisselingsstudent) woont.

We zijn er heel vroeg in de morgen aangekomen en waren content dat we bij Joachim thuis een warme kop thee en ontbijt kregen én een zalige douche mochten nemen. Hij heeft ons dan ook een typisch Argentijs-kaartspel geleerd, wat "Truco" noemt. Maar het leek mij toch iets te ingewikkeld, geef mij maar wat dobbelstenen om "Cacho" te spelen, typisch Bolivia. Savonds hebben we samen met Joachim zijn vrienden Empanadas gemaakt en poker gespeeld. Rond 2h snachts moesten we de bus nemen naar Iguazú.. Welja, dat dachten we toch! Toen we in de busterminal aankwamen was er geen bus te bespeuren. Na dit frustrerend moment zijn we er achter gekomen dat we onze ticketjes verkeerd hadden gelezen, man man man.. Dan hebben we maar de koude nacht doorgebracht in de terminal, om vroeg in de morgen de eerst komende bus te nemen naar Iguazú!

Iguazú staat bekend om zijn watervallen, Las cataratas del Iguazú. Dit zijn de hoogste watervallen ter wereld en liggen op de grens met Brazil, Argentina en Paraguay. We zijn met een speedboot het water opgegaan en hebben een gratis douche gekregen! Maar het was geweldig! En alsof het niet mooier kon, was er ook nog een regenboog te zien waarvan alle 2 de uiteinden te zien waren in het water, gewoonweg prachtig! Voor mij was deze plaats dan ook 1 van de flashpunten gedurende onze reis.

In de late namiddag TERUG de bus op naar Buenos Aires voor een halve dag, om vandaar dan door te reizen naar Puerto Mádryn. We hebben er nog een halve-dag-trip van gemaakt in Buenos Aires en zijn "La Boca" gaan bezoeken. Dat is een steegje met allemaal kleurrijke huisjes, helemaal verschillend dan de rest van de stad. Aan het eind van deze straat lag het Boca Junior Football Stadion. Na dit korte city-tripje zijn we in de terminal gaan wachten op onze bus.. maar Buenos Aires zou Buenos Aires niet zijn zonder zijn ladrones. Ik denk dat we 5 seconden niet naar onze rugzakken aan het kijken waren en voor we het wisten was er eentje gaan lopen met Per zijn bagage. Nuja, buiten een i-pod is hij gelukkig niets waardevols kwijt. Dan maar met een rugzak minder de bus op naar Puerto Mádryn!

Puerto Mádryn was bere koud maar na 10 maand zag ik eindelijk de zee en het strand terug! We zijn dan in de duinen gaan pick-nicken en daarna hebben we een mega lange wandeling gemaakt op het strand. Was genieten hoor! De dag erna zijn we op tour geweest om walvissen, zeeleeuwen en zee-olifanten te gaan zien. Normaal zouden we met een boot het water opgaan, want naar het schijnt kun je ze dan van heel dichtbij bekijken.. maar het heeft niet mogen zijn. Het weer zat niet mee, er was juist storm op komst dus dan zijn we langs de kust gaan wandelen en hebben we ze toch vanuit de verte kunnen bekijken. In de avond zijn we dan doorgegaan naar Bariloche, de sneeuw gaan opzoeken!

Bariloche is 1 van de plaatsen waar we allemaal heel hard naar uitkeken, om te gaan snowboarden! Het is een gezellig klein dorpje waar veel studenten vanover heel Argentina naartoe komen als ze zijn afgestudeerd, om er te feesten. Maar het is er wel om dood te vriezen. We hadden een hostal op de 10de verdieping, en een prachtig zicht over een meer en de bergen! Daar hebben we veel nieuwe mensen leren kennen wat wel tof is, want aangezien Iris nog nooit had geskied of gesnowboard heeft zij zich dan wat bezig gehouden met andere mensen uit het hostal. De eerste dag zijn ik, Alex en Per dan ons ski materiaal gaan huren. Alex zijn gedachtengang was deze: "hoe goedkoper, hoe beter", dus had hij een skipak aangetrokken dat veel te kort en te kleurrijk was, wat wel voor een hilarisch moment zorgde! Per en ik zijn 5 minuten niet meer bijgekomen van het lachen. De volgende 3 dagen lag er mega veel sneeuw, super leuk. Maar de laatste dag had het iet wat te veel gesneeuwd en er was geen elektriciteit, wat betekent.. geen werkende liften! Was wel efkes vloeken, maar geen probleem. Dan zijn we elke keer 5 minuten naar boven gewandeld om in 5 seconden terug beneden te staan, hehe. En toen heeft Iris er gebruik van gemaakt om ook een keertje te proberen, met Per als leraar. Wat wel voor leuke filmpjes heeft gezorgd. Dan maar wat sneeuwmannekes gemaakt en een sneeuwgevecht gehouden, was ook dikke leute.

De volgende dag, samen met mijn dikke verkoudheid, up to Mendoza! Echt een lelijke stad maar staat wel bekend voor zijn lekkere wijn. We zijn er een wijngaard gaan bezoeken en hebben de wijn gedegusteerd, na 2 glaasjes was het woordje "tipsy" al welgekomen  LOL. Kheb er een goeie fles wijn gekocht voor mijn Boliviaanse papa zijn verjaardag en hij was er btw heel content mee. In Mendoza is onze trip dan ook geeindigd, en kmoet zeggen twas de max!!

Enkel mn Spaans is er wat op achteruit gegaan. Aangezien Per nederlands aan het leren is en wij een beetje Zweeds werden deze 2 talen en Engels het meest gesproken.. dus dat deed wel weer efkes raar om met mn familie te babbelen toen ik terug was!

Nu begint het AFScheid van Bolivia toch echt dicht te komen. Nog juist 30 dagen voordat ik terug in Oostende rondhuppel.. en het begint toch wel te kriebelen als ik eraan denk! Maar eerst nog dubbel en dik genieten van mn laatste dagen hier. En jullie, geniet van de zomervakantie!

Kus Lotte.

22:27 Gepost door Charlotte | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Dat moet een mooie reis zijn ginds! Sjiek, geniet ervan!!

Gepost door: Jelke | 29-06-07

amai amai, het klinkt daar echt allemaal even tof en leuk en vooral geweldig anders en nieuw! elektrofeestjes en shoppen enzo... hehe ;) ik heb je trouwens nog n pakketje opgestuurd, hoop dat 't nog op tijd aankomt! dikke zoenen van iedereen hier in Antwerpen...

Gepost door: Saar | 03-07-07

Helaba Hela Lotje,

Ge zijt daar echt wel met uw gat in de boter gevallen he. Snowborden, skiën, feestjes, gitaarlessen, super !
Pak nog maar mee wat ge kunt, want op 't einde van deze maand is 't finito. We zien er al allemaal naar uit om je terug te zien. Zal wel in oververmoeide toestand zijn, maar kom ....
Hier ook alles kits in een 'normale' kwakkelzomer met nu eens bloedheet en dan weer herfstnat. Ge kent da wel he en zoniet zult ge 't rap weer (her)kennen, denk ik.
Da was 't . Hasta luego, chica.