08-12-06

Sucre, Potosi, Tarija, Tarabuco

Charlot Trippin @ Bolivia ..

7 dagen @ Sucre (22/11/06 - 28/11/06)
Dagtrip  @ Tarabuco (26/11/06)
2 dagen @ Potosi (29/11/06 - 30/11/06)
3 dagen @ Tarija (1/12/06 - 3/12/06)
2 dagen @ Potosi (4/12/06 - 5/12/06)

Zet je maar opt gemak neer.. Pak er een tasje thee en een rugkussentje bij, want ik denk dak zojuist een half boek heb geschreven ;o)

SUCRE + TARABUCO
Woensdag 22 november 2006 ist allemaal begonnen sé. Mijzelf, 1 Zweed (Per) en 5 andere Belgjes (Iris, Tess, Joost, Mieke en Thais) on our way to Sucre! We hebben er 4 uur over gedaan met de bus. Maar je kunt de busritten helemaal niet vergelijken met deze in Belgie. Onderweg kwamen er telkens nieuwe mensen "aan boord", ookal was er geen plaats meer om te zitten. Maar de busschauffeurs verdienen er wel meer geld mee, dus.. pushen maar! Eens we in Sucre waren zijn we bij Joost thuis, aangezien hij in Sucre woont, al ons gerief gaan droppen en een hoteletje gaan zoeken. Et hotel vond ek eigelik wel nog de max. Ik, Mieke en Per sliepen op een 6 persoonskamer, de anderen sliepen bij Joost thuis. In het hotel was er een gemeenschappelijke keuken en badkamer en twas 18 Bolivianos (1,8euro) de man per nacht. Die dag zijn Iris, Thais en Tess nog heel wat kerken gaan bezoeken, maar aangezien de anderen, mezelf included, da ni zo graag deden zijn wij wa gaan "chillen" @ restaurant "Mirador". Daar had je een zicht over heel de stad, echt su-per mooi! Zeker als het avond begon te worden... De volgende dag, ik "vroeg" in de morgen uit mn hotelbedje gesprongen om eitjes te bakken voor de anderen. (En jawel, ik kan eetbare eitjes serveren :-D) Daarna zijn de kerk-madamekes nog wa kerkjes gaan bezoeken en zijn ik, Mieke en Per naar het kerkhof geweest, was mega groot! Daarna zijn we naar een kasteel op militair domein geweest. Ze waren het kasteel aan het verbouwen dus we zijn niet binnen kunnen gaan.. Maar de tuin was ook indrukwekkend! Dan savonds (Toga-avond, haha) zijn we uitgeweest in 1 van de plaatselijke discotheken, terug reggeaton muziek tot in de vroege uurtjes. Volgende morgen, Tess was ziek.. (En nope, ni van het feesje van de vorige avond) en dus hebben we er maar een "opt gemak dagje" van gemaakt ;-) Kheb onder andere leren schaken en guess what, kvind da nog boeiend ook eigelik, hehe. Kga nu zoeken naar een Boliviaans schaakspelletje, dan zijn de schaakstukjes zo de Spanjaarden en de Indiginas. Dan heb ek ook nog leren armbandjes maken met touw, da vind ek echt een super toffe bezigheid! Als we er wa beter in zijn en tijd hebben van de vakantie gaan we misschien een reisje maken en bandjes verkopen langs de straat.. Maar da is future eh. De zondag zijn we naar de "zondagsmarkt" (ja, hoe kon et ook anders) geweest in Tarabuco. Daar liepen de mensen nog in echte traditionele kledij rond enzo, was wel een ervaring om te zien vond ek! Bij het terugkeren hebben Joost, Thais, Iris en ikke onze bus gemist, uhum hum.. Dus dan moesten we eerst nog naar nieuw vervoer zoeken om weer in Sucre te geraken. Maar.. We did it, LOL. De maandag zijn we dan naar een Artisanal Museum geweest (Kheb mezelf overtreft ;-)) En daarna zaten we ergens op een pleintje en kwamen er opeens wel 11 schoenpoetsertjes, van tussen de 3 à 10 jaar, rondom ons zitten. Zij kuisen dan schoenen voor maar 1Boliviano = 0,10eurocent !! Hmm, maar aangezien ik mijn schoentjes liever zie als ze zo wa vuil zijn, heb ek ze niet laten poetsen.. Maar desondanks da heb ik ze toch elk 1Boliviano gegeven, zowel Mieke als Per ook. En dat klinkt misschien cliché, maar toch, je voelt je daar achteraf wel beter bij en die kindjes ook.. Dan, voor onze laatste avond hadden Mieke, ik en Per zelf vegetarische spaghetti gemaakt.. Alles ging goed tot we aan het deel "proeven" kwamen, kdenk dat er wa teveel pepper inzat! Twas echt Su-per pikant.. Kheb nog nooit zoeits strafs gegeten in heel mn leven. Dus het water heeft die avond goed gevloeid ;-) hehe. Na de watervolle avond, was de volgende dag het toilet een goedgebruikt toestelletje.. Hehe. Twas dan 28 november, dat betekent .. Tess haar verjaardag! Ik en Per hebben smorgens eerst 20 minuten staan klungelen met de melk, om daarna iets te maken wat ei moest worden, hehe. Thais en Iris hadden een chocoladetaart gekocht. Maar, jammer genoeg was ons Tess nog altijd ziek en is zelfs naar het ziekenhuis moeten gaan. Dus da was ni zo een toffe Bday.. Later op de dag ben ik dan ook maagkrampen beginnen krijgen. En we zijn dan een dagje later vertrokken naar Potosi, MET de verjaardagstaart van Tess :D (By the way, ik hou van Sucre! Vind ek 1 van de mooiere en toffere stadjes hier in Bolivia.)

POTOSI
Woensdag 29 november, na een nachtje op de bus zijn wij (én Tess haar chocoladeverjaardagstaart :-D) goed en wel aangekomen in Potosi! Daar hebben we dan een hoteletje gezocht voor 1 nacht, met dat Tess ziek was zijn we later vertrokken uit Sucre en hebben we onze reisplannekes wa moeten changeren. Vandaar 1 nacht in Potosi.. In die ene dag zijn we dan wat gaan rondhuppelen in de stad, hebben enkele andere AFSers tegengekomen, iets gaan drinken.. Savonds, ikke en Tess vroeg ons bedje in, jaja ziek zijn is niet zo fijn! De anderen zijn dan nog ietsje gaan eten. En de volgende morgen FLOEP terug de bus in, op naar Tarija!! Maar zonder Mieke.. Zij is terug gegaan naar La Paz, want ze had haar afstudeerfeesje van haar school.

TARIJA
De vrijdag zijn we doodmoe aangekomen in, jawel.. Tarija! (EN, de weg van Potosi naar Tarija staat bekend als de ergste weg ooit! Want de weg is eigelik geen weg maar gewoon tussen de boskes..) Zoals elke keer, terug een goedkoop hoteletje gezocht. Deze keer was et eentje met prive-badkamer, TV en ontbijt! Maar, we sliepen wel met 6 studentjes op een kamertje van 4 op 4 meter, hehe. En aangezien er die dag een blokkade of staking was, was er NIETS open in de stad.. Dus is onze TV goed van pas gekomen ;-) Voor de rest hebben we wat geschaakt en gekaart, jaja "Presidenten" is HET reisspelletje geworden, hehe. Next day, vroeg opgestaan om dan met een gids-mevrouwtje een wijn-toer te gaan doen. We hebben een wijngaard en een fabriek bezocht. Zo konden we zien hoe de wijn gemaakt werd enzo. Dan, bij onze laatste stop mochten we de wijn proeven.. En dan doen we da gelik de echte eh.. Glaasje naar boven, keertje draaien, ruiken en SCHLOK .. glaasje leeg ;-) Met dat hij zo lekker was heb ek dan een flesje gekocht voor mn Boliviaanse familie en eentje voor mn thuisfrontje in Belgie. Ben er wel nog altijd ni uit hoe ik het ga opsturen.. Maar da zijn zorgen voor later. Savonds zijn we 3 hippies tegengekomen in een cafetje. Ze verkoopten bandjes en hebben ons enkele nieuwe manieren geleerd om bandjes te maken. Ja we hebben besloten van in elke nieuwe stad die we bezoeken een bandje te kopen, en Tarija kon ni ontbreken, dus hebben we de hippies een pleziertje gedaan. En 1 van hen was zo al de hele tijd wa meer aan het socializen met mij dan met de rest, en drong aan dat ik mee moest reizen met hen enzo. Maar twas een beetje ne weirdo en zo good-looking was hij ook ni echt, dusja .. maar we zijn daarna wel nog iets gaan drinken met hen tot in de vroege uurtjes. De volgende morgen ging het wat moeilijk met opstaan, maar het moest! We zijn de watervallen gaan bezien. Normaal konden we er ook zwemmen, maar het weer liet het niet echt toe. Dan voor we gingen vertrekken naar de Terminal voor de bus, geeft Per me nog zo een briefje met een kattegeschrift op in het Spaans.. Hij moest da geven van die weirdo van de dag voordien, er stond zo een halve liefdesverklaring op! Hehe, was ik effe blij dat wij vertrokken naar Potosi! Enfin, dat dacht ik toch..

POTOSI
Terug de bus op voor maar liefst 11uur, houden we ergens een busstop en komt er terug iemand men GSM-nummer en e-mailadres vragen, toeval ofni..? Hehe. So far so good, we komen aan op onze laatste bestemming in Potosi! Voor de 2de keer deze reis eigelijk :o) We hebben er Casa De Monera en een klooster St. Theresa bezocht. Ik niet, want ik was voordien al eens met mn ex-familie naar Potosi geweest en had dit al allemaal gezien. Dan heb ik mijn ex-papa gebeld, om te vragen of hij ons wilde rondleiden in de mijnen, aangezien hij mijnwerker is, en hij wilde dat gerust doen! Vonden we wel heel tof van hem! De volgende dag om 7uur aan het ontbijt om daarna door te gaan naar de mijnen. In de mijnen zelf moesten we van die botten dragen en zo ne helm op ons hoofd met een lamp daarop (jaja, we waren echte wi ;-)) dan in de mijnen hebben we het ritueel gedaan met de "Tio", zoals de echte mijnwerkers dat doen. Met alcohol, sigaretten, en Coca-blaadjes.. Daarna heeft mijn ex-papa ons helemaal tot op de top van de berg (Cerro Rico) gebracht, zo een 4660 meter hoog! Nadien zijn we een speciale soep gaan eten, typisch aan Potosi.. Maar ik ben de naam terug vergeten. Enfin, het was soep met een steen in. Die steen is van een vulkaan, en men verwarmt die steen op en legt die in de soep, maar die steen is zodanig warm dat de soep ervan begint te koken. Maar is wel lekker! Savonds dan, voor we terug vertrokken naar onze Home Town aka La Paz :o) hebben ik, Iris en Tess onze "zelfontspanner" van ons fototoestel eens goed laten werken en hebben su-per grappige fotos getrokken! Ze komen ze-ker op de site hoor :o) Daarna heeft Joost zijn bus terug naar Sucre genomen. En dan, nu komt het.. Heel onze reis is goed verlopen en nu komen we aan aan de Bus Terminal en zeggen ze daar dat we te laat zijn! We hadden het uur verkeerd verstaan, LOL. Maar ondertussen stonden we daar wel eh en hebben we onze 45 Bolivianos betaald voor niets.. Jah, wij opzoek naar een andere bus, die we dan ook gevonden hebben.. Maar we moesten wel 30bolivianos extra betalen en we hadden geen zitplaats in de bus. Maar we hadden geen andere keus dus FLOEP wij de bus in. Ik en Tess zaten vooraan bij de chauffeurs en de ander 3 zaten in de slaapplaats van de chauffeur vanachter in de bus gepropt. Stel je voor.. Nuja, ik voelde mij ni echt op mijn gemak bij die 3 chauffeurs vanvoor dus ik en Tess door diene bus naar vanachter gerend en bij de anderen gekropen, hehe. Ik en Per zijn in de gang op de grond gaan liggen, en Tess, Thais en Iris hebben hun in dat slaapplaats kotteke gewrongen.. Na een slapeloze nacht was ek zeeeer blij da we eindelijk in La Paz waren aangekomen! En het eerste wat we gedaan hebben, no matter hoe moe we ook waren, is.. Salteñas gaan eten! Haha.

DUS.. Als ek efkes mijn hoofdje pijnig en eens goed ga rekenen, dan hebben we in totaal 44 uur doorgebracht op de bus in 2 weken tijd! Zou da al int Guinness Book of Records staan denk je? :-D Hehe.

Amai ik voel mijn vingers bijna nie meer, tijd voor ONTSPANNING! :-D ..En kdenk da je tasje thee nu toch ookal helemaal geconsumeerd is en dat rugkussentje zit zeker ookal al ni meer hoe het moet zijn, DUS.. De leute! Tot het volgende verslagje, chaooooo Choklet!

23:44 Gepost door Charlotte | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

reis Charlotje,

mooi reisje hé ! bofkont, zeggen d'hollanders. 'k Heb je anders wel al ne keer groen weten worden van heeeel pikant eten in Durban, Zuid Afrika. Weet je nog, de Indische curry in het restaurant in die ronddraaiende toren ? Waar ik na 10 minuten nog steeds neit door had dat het ganse spul ronddraaide ? Jullie hebben me daar wel ferm uitgelachen en terecht !
Kunde de vakantie zo wat gewoon worden ? Hotelletjes, chocoladetaarten, cocablaadjes, feestjes, wowww !!!!!
Hier traditiegetrouw nie vell soeps, hondjes zijn iedere keer blij als ik ga wandelen of lopen, ikke te veel werk en rekeningen en het wordt toch wel kouder nu, maar meestal droog.
Ik denk met nieuwjaar te gaan skiën, tenminste als er sneeuw ligt, want da's nog gene vette ginder.
Allez, nog veel leut en plezier, maar met mate hé ! Fr@nk.

Gepost door: frank | 15-12-06

hola!!! hoe gaat et ermee?? stomme vraag wss, want zo te horen amuseert ge u daar 'rot'... wel ik zit aan de helft, vorige week mn Mid Stay Camp gehad, wa eel eel leuk was!! En daarmee was het dan ook bevestigd, ik zit aan de helft van mn verblijf hier, tga veel te, veel te rap voorbij...
Keb ier al vele vele vrienden, een coole kerel van Peru zelfs hehe...
wilde gij samen me mij en nog vele mensen van ons comite vrijwilliger worden??? Dan kunnen we weekends zelf doen..keb me daar zo geamuseerd met u en de rest...kmis et een beetje hehe
Hasta la proxima!!! wauw mn spaans is demax hehe